Monday, April 6, 2009

sekilas tentang ppsmi

PPSMI: Kisah Pelajar Luar Bandar
www.iluvislam.com
Oleh: Haikal Ghazali
Editor: NuurZaffan



"Hah...Mama dah carikan kerja untuk hang. Jadi cikgu kat sekolah kawan Mama. Mau?" kata mak aku semasa kami dalam kereta, pulang ke Kedah dari KMB setelah aku tamat belajar di situ sekitar 2004.

Aku memandang kosong ke luar tingkap kereta. Warna merah senja masih lagi di situ, belum pudar. Cantik!"Ma...malaih lah. Kalau boleh oghang nak gheja macam Tu'ai, jadi maintainer kat kelab bowling kat City Plaza tu. Best sket." aku menjawab malas sambil mataku menjeling kepada Tu'ai, adikku di sebelah. Fikirku, bolehlah kami keluar petang ke tempat kerja dan balik awal pagi. Sambil-sambil tu bolehlah merewang ke tengah-tengah bandar Alor Setar sebelum balik ke rumah. Bila lagi?

"Hang jangan nak menggatai. Mama dah habaq dah kat Cikgu Cek Puteh. Esok lusa hang pi daftaq kat sekolah tu." mak aku membantah."Laa...ingatkan nak bagi option tadi. Rupa-rupanya arahan mandatory." cetus hati aku.

Merah senja di luar tingkap makin pudar. Lebuh raya PLUS nampak kosong. Seperti fikiran aku yang kosong."Apa aku nak buat kat sekolah tu nanti? Dah la kena mengajaq Bahasa Inggeris. Tingkatan 4 ngan 5 plak tu. Sastera lagi. Mampoih." Hati aku terus merungut tak puas hati. Tapi apa boleh buat, arahan mandatori...Habis takat tu...

Bermula episod diri aku diberi peluang mengenali sendiri apakah erti perjuangan memartabatkan anak bangsa dari kaca mata seorang guru, yang dikerah mendidik pelajar luar bandar (kalau boleh aku katakan, sekolah yang aku pergi ini adalah sekolah yang lagi luar daripada ‘luar bandar'. Maknanya sangat- sangat terpencil).

Aku menjadi cikgu ganti, menggantikan seorang guru lain yang cuti bersalin. Dan sekali sekala aku masuk ke kelas-kelas tingkatan yang lain, menjenguk apa yang pelajar-pelajar di sana sedang buat sewaktu ketiadaan guru.Biar aku ceritakan...



Adegan 1:


Biasalah, sesi perkenalan menjadi modal utama untuk cikgu baru macam aku untuk ‘skip' hari pertama daripada kena mengajar. Ni yang berlaku di sebuah kelas tingkatan 5 Sains 1.

" Ok class, My name is Haikal. Your new English teacher here, for 2 months bla..bla..bla."

"Now I would like to know each of you before I begin my lesson. Please state your name, ambition and where are you from. Ok, let us start from you."

" Err...sir. Saya tak pandai cakap Inglis. Bahasa Melayu boleh dak?"

Aku jawab : " Cuba, takpa salah pun. saya pun bukan pandai cakap omputih."

" I is Syahrul (nama rekaan). Yang lain saya tak gheti sir."

"Ok takpa...teruskan. Saya tanya tadi cita-cita dan tinggai kat mana."Dalam hati : "Mampoih, macam mana aku nak mengajaq dalam BI ni? Kalau kelas 5 sains 1 pun tak berapa gheti BI?"



Adegan 2:


Ada satu hari tu, aku kena masuk ke kelas tingkatan satu. Cikgu yang sepatutnya berada dalam kelas tu tak datang. Sekali lagi, sesi berkenalan, sebab aku memang tak disuruh mengajarpun.

"Nama saya cikgu Haikal. Saya masuk mai ganti cikgu Sharifah. Saja nak berkenalan dengan kamu semua. Soghang-soghang bangun dan habaq nama dengan cita-cita. Hah kamu...mula!"

"Nama saya Rosdi. Cita-cita nak jadi..emm...perbaik gheta. Pak saya ada kedai pomen gheta kat pekan."

"OK takpa, kamu!" aku menuding pada seorang pelajar yang berdiri kat pintu, gaya macam nak lari keluar dari kelas.

"Saya...nama Ku Nazim. Cita-citaku nak jaga lemu pak ku" Memang disebut LEMU, bukan lembu. Jawab Nazim serius dalam loghat Kedah hulu yang pekat. Lembu pun kedengaran lemu. Saya diganti dengan ku...bahasa diri kebiasaan bagi orang-orang kampung kat tempat aku.

"Sebab apa nak jaga lembu?""Ku tak tau dey. Pak ku banyak Lemu. Dia pun dok sughuh ku jaga lemu dia."

" Oo...ya ka?" aku menyetujui kata-katanya

Dalam hati : "Bertuah betul orang bandar. Anak-anak semuanya bercita-cita tinggi. Nak jadi doktor, saintis. Paling komanpun polis. Tapi kat sini. Cukuplah kalau boleh warisi apa yang bapak depa ada. Mungkin depa ni masih naif...tapi kalau dibandingkan dengan anak bandar yang sebaya, depa ni jauh naif. Seolah-olah tiada langsung cita-cita."

Dan memang benar, pelajar-pelajar di sini memang datang ke sekolah bukan kerana ingin belajar. Tetapi kerana ingin berjumpa kawan-kawan. Itu sahaja dorongan mereka untuk terus berada di sekolah dari jam 7.30 pagi hingga jam 2 petang. Dan peluang daripada kedatangan mereka ke sekolah itulah yang digunakan oleh guru-guru untuk menumpahkan ilmu yang sedikit buat bekalan anak bangsa ini.Lalu...bagaimana ingin mempunyai cita-cita?



Adegan 3:


Aku diberi amanah untuk menanda kertas peperiksaan Bahasa Inggeris dan English in Science and Technology (EST) - Tingkatan 4 dan 5.Untuk Tingkatan 4...semua gagal (fail) untuk 2 mata pelajaran yang aku tandakan tu.Untuk Tingkatan 5...ada seorang dua sahaja yang lulus ataih pagaq EST. Untuk Bahasa Inggeris, ramai jugak yang lulus tetapi sekadar lulus. Tak lebih dari itu. Itu pun...aku kena jadi seorang pemeriksa yang sangat bermurah hati.

Bila ditanya kepada guru-guru lain tentang perkara itu : "Hah...besa la tu. Budak-budak sini bukan gheti BI. Lepa (Depa/mereka) bukan maupun belajaq BI. Sabit tu (sebab tu) kalau hang tengok budak-budak yang ambik Sains dengan Math dalam BI kat sekolah ni semua tak luluih. Habuk pun takdak." Kata seorang cikgu lelaki, sambil menghisap rokok daun yang digulung sendiri, sewaktu kami bersembang di kantin.

"Kalau dulu, waktu dua-dua subjek ni lepa ajaq dalam BM pun student tak pandai. Ni pulak nak mengajaq dalam BI. Punah anak bangsa hang tau dak Haikal. Lepa ni orang kampung. Satu hapa pun depa tak gheti. Lagi nak suruh belajaq dalam BI. Apa punya otak pun aku tak tau." Sambung cikgu itu dalam nada kesal bercampur geram. Ada juak-juak meluat di mukanya.

"PUNAH ANAK BANGSA" terngiang lagi perkataan tu dalam fikiran aku sampai sekarang.



Adegan 4:


Satu hari tu, aku masuk mengajaq BI kat dalam kelas tingkatan 4 Perdagangan. Ada 4 orang pelajar lelaki sewaktu aku sedang mengajar di depan, depa dok berkumpul 4 orang dalam satu bulatan kat belakang.

"Tu kat belakang, hangpa tengah buat apa tu?" Aku dah tak cakap Inggeris lagi dah dalam kelas (Pelik kan? Mengajar Bahasa Inggeris dalam Bahasa Melayu. Tapi apa boleh buat... payah...susah. Kesian dengan mereka yang tak faham apa-apa).Ada budak lain yang tolong jawabkan soalan aku tu, tapi dalam keadaan yang separuh berbisik:

"Depa tengah main Sing-Kong Sir."

"Menatang apa tu?" aku bertanya kehairanan.

"Judi!" (Sing-kong: lambung duit syiling, pastu pakat-pakat teka kepala ka ekoq. Sapa betoi dia dapat duit syiling tu)

"Budak-budak kat belakang! Baik hangpa berenti sebelum saya panggil PK HEM. Kalau tak mau belajaq, Hangpa dok diam-diam kat belakang. Tidoq!" Tegas aku dalam nada separuh bengang.

"Ok sir." Jawab seorang dari mereka dalam keadaan senyum. Aku hanya mampu geleng kepala dan teruskan pengajaran "Mari Mengenal Bahasa Inggeris"

"Ok kelas...kalau I...padan dengan Am"

"I am"

"Kalau he atau she yang maksudnya Dia...padan dengan Is"

"He is"

Itu antara situasi-situasi yang berlaku di luar bandar. Ops...di luar lagi daripada luar bandar. Sekolah tempat aku mengajar tu, ada antaranya pelajar Siam. Memang di utara Kedah ramai orang Siam dan anak-anak mereka ini dihantar ke sekolah-sekolah kerajaan, macam juga orang melayu.



Ulasan Editor: Berdasarkan secebis kisah benar yang diceritakan di atas, apa pendapat dan pandangan para pembaca sekalian tentang isu PPSMI. Ini bukan isu politik, ini isu anak bangsa. Isu masa depan anak-anak kita.



Anda ketawa atau kasihan melihatnya?


* Tulisan penuh boleh dibaca di blog ini. SILA KLIK

2 comments:

  1. sedey gler.
    well inilah realiti skang..
    hanye rmai je x sedar.

    ReplyDelete
  2. owh ye er?
    cam nih ke?
    saya anak kampung jugak.
    saya pun hulu jugak.
    saya dok kat kampung pinang tunggal kepala batas pulau pinang. err. dekat ngan sungai muda

    saya dibesarkan degan cara normal. cuma saya amat2 berfikiran bahwa "saya boleh". saya cuba jadi macam org laen. itu yg parents saya ajarkan. melihat kepada situasi kampung.
    ade bbrepe peranan perlu dimaenkan tp menjadi tidur dan dgelapkan dgn kelambu politik.

    peranan ibubapa
    situasi1
    hari tuh saya berjalan di kedai buku. ade seorang ayah berjalan disitub bersama anaknya.

    "ayah nak kamus nih?"
    "benda ape tebal sgt nih..botak kepale ayah"
    "klu cikgu nak buat surat kat ayah"

    lihat bagaimana mentaliti bgsa sndiri xnk perkasakan ilmu. klu btol mahu ilmu, bukan alasan yg dimahukan. lihat bgaimana kaum china. saya tidak tau sama ade tuan tau atau x, mereka amat utamakan pendidikan, even dari parents yg miskin. x caye? itulah realiti.sy tidak merpkasa kaum cina atau ape. tp contoh yg baek harus dilihat bukan skadar menunding ari terhdap target x jelas.

    saya di kampung dahulu, seringkali dilabel sbgai budak bndar. sebab ape?
    -saya dgr lagu inggeris
    -saya dressing cam budak bndar
    -saya xske kuar maen mnde2 kotor cam mmncing

    tp
    sya
    -maen wau
    -saya pnjat2 pokok

    yg beze, saya ske study. by that, saya berjaya kuar dari kmpompong. tuan mungkin xmngetahui btpe saketnye berada di dalam kampuang yg mahu prubhan, tp, xnak ikut tentatif prubhan tersebut. dan sye mersai dan melihatnye sendiri.

    skrg sya brbgge jadi anak kampung. dan masih lagi anak kampung. saya berjaya dlm smua exam tggi. UPSR, PMR dan juga SPM. dan saya akal melanjutkan pljrnb ke russia untuk medik.

    maaf. saya bukan takbur, riak, atau ape pun dgn statement saya kat atas tuh. point saya is, klu seseorang mahu berjaya, nahu ilmu, bukan alasan menjadi prioriti. usaha menjadi prioriti. harap tuan faham. tuhan cipta manusia smue sama. melihat pencapaian ainul mardhiah pada spm 2008, miskin bukan mustahil. sungguhpun dia tggl di asrama. komitement dari plbagai pihak harus dbntuk.

    awak sbgi guru(wlupun smntre) pikirkanlah bagaimana hndak merubah keadaan ini. ingat, mungkin anda harus buat tayangan movie atau kem bhse inggeris..ataupun lebih *out of the box idea daripada itu*

    tuhan mberi amanah kepada anda untuk mnyampaikan ilmu. dan ilmu itu dsmpaikaikan kepada orang yang kurang ilmunye. so. smpaikan. bukan mnjadi alasan tuan untuk kesian atau tidak. cume ilmu harus dismpaikan.

    *maaf klu anda fikir saya takbur*
    -kita melihat pada analisis. bukan politik-
    analisis bukan pada masa sekarang. cuma yg dilihat adalah instantaneous analysis. bukan progressiion analisis. lihat depan bukan sekarang. sekarang dijadikan asas untuk masa hadapan.
    renung2kanlah.

    salam.
    *ini pndpat saya. bukan commment. harap diterima secara terbuka dan penuh professional*

    selamat maju jaya sbgai anak bangsa yg bertanggungjawab.

    ReplyDelete